FOTOGALERIE

Budování turistického značení v oblasti Koločavy, srpen 2008

12.8.2008 | Otakar Brandos
Česko - polská skupina z Koločavy na hřebeni poloniny Krásna

V termínu 2. - 10.8.2008 proběhl již druhý značkařský tábor v Koločavě v Zakarpatské oblasti Ukrajiny, který organizoval CAV. Cílem bylo dokončit síť značených turistických cest v oblasti obcí Koločava, Nehrovec a Siněvir a vybudovat hřebenové trasy na poloninách Piškoňa a Krásna, včetně nástupních cest. Přestože plán byl spíše maximalistický, podařilo se jej splnit téměř celý. Zbývá doznačit jen několik krátkých spojovacích úseků na poloniny Krásna a Piškoňa a propojit Nehrovec s městečkem Mižhirja. To by se mělo podařit během druhé návštěvy této oblasti v říjnu tohoto roku, kdy plánujeme druhý letošní tábor.

Natírání turistického rozcestníku v sedle Prislop

Celkově bylo proznačeno a nebo přeznačeno během koločavského tábora řádově 100 kilometrů turistických stezek. Byla dokončena hřebenová stezka od obce Siněvir přes poloninu Piškoňa do Koločavy a dále na Poloninu Krásnou, čímž došlo k propojení oblastí Koločavy a Usť Čorné. Během příštího roku bude dobudována hřebenová trasa přes poloninu Svidovec, čímž vznikne zatím nejdelší značená hřebenová trasa v ukrajinských Karpatech. Mimo červené hřebenové trasy byly nad původní plán proznačeny alternativní cesty (zelená a modrá turistická značka) na poloninu Krásnou, dokončena byla rovněž modrá turistická značka na velice populární vrchol Strimba.

Osazena byla řada směrových turistických tabulek v Koločavě a v sedle Prislop (926 m), kde byl rovněž vynesen a zabetonován velký turistický rozcestník se stříškou. Červená značka z Koločavy na Nehrovec Druhý rozcestník jsme vynesli až na nejvyšší vrchol poloniny Piškoňa - na Nehrovec (1 709 m). "Betonářské práce" tak probíhaly v poměrně velké výšce. Vynáška materiálu - štěrku, cementu, turistického rozcestníku se stříškou, vody a nářadí dala všem zúčastněným zabrat, neboť s poměrně velkou zátěží bylo potřeba překonat asi 600 m převýšení a vzdálenost více než 5 km. Podrobné informace a fotografie o jednotlivých trasách přineseme později po zpracování bohatého obrazového materiálu.

Značení není a asi ani nikdy nebude tak precizní jako v ČR. Na to nemáme prostředky ani síly. Nečekejte značku každých 50 metrů jako u nás. Rozestupy mezi značkami jsou na rovných úsecích přece jen delší, precizněji jsou značena rozcestí. Přesto chce občas použit důvtipu a orientačních schopností. Zejména v hřebenových partiích, kde je nedostatek stromů i kamenů Ano, několik "chytrých" turistů nám "radilo, že máme zatloukat na poloninách kovové značkařské kůly. Ovšem již neporadili, kde na to vzít finanční prostředky a hlavně pracovní síly. Proto nám nenadávejte, když narazíte na úseky s ne zcela dokonalým turistickým značením.

Koločavského turnusu se zúčastnilo 10 dobrovolných značkařů z České republiky a Polska bez nároku na odměnu, pouze za "byt a stravu" a úhradu dopravného. Díky vysokému nasazení, za což z tohoto místa všem účastníkům ještě jednou děkuji, se podařilo téměř dokončit turistické značení v této oblasti. Tábora se jmenovitě zúčastnili Jirka Zeman, Marek Zavadil, Petra Paďourová, Irek Józwik, Honza Habernal, David Cetkovský, Anička Gamalová, Ala Wieclawska, Katarzina Wnek alias Kaťa a autor tohoto článku. Letošní značení finančně podpořila společnost Člověk v tísni o.p.s.

Turistické trasy vyznačené v roce 2008

• Sedlo Prislop - žlutá turistická značka z Koločavy byla zrealizována po sedlo Prislop, ve kterém byl zabetonován a osazen rozcestník směrovými tabulkami. Pokračování žluté TZ do Ruské Mokré bude dokončeno v průběhu měsíce září. Původně se plánovalo protažení této trasy západním směrem přes Koločavu do doliny Čorne Riky, avšak dolina je zcela zdevastována povodněmi a velice těžko průstupná s řadou brodů, proto bylo od této trasy upuštěno a značka začíná (končí) u penzionu Četnická stanice.
  • Polonina Krásna - červená turistická značka. Tato trasa byla dokončena, odbočka v Koločavě byla osazena směrovou tabulkou. Bylo opraveno několik značek z června. Tato trasa navazuje na červeně značenou magistrálu z Usť Čorné na Svidovec.
  • Polonina Krásna - zelená turistická značka. Oproti původnímu plánu přibyla alternativní trasa na poloninu Krásna z Koločavy.
  • Polonina Krásna - modrá turistická značka. Další z aleternativních tras, která vede na na poloninu Krásna. Od rozcestí v Koločavě značka pokračuje směr Vilšany. Od minerálního pramene (přechod přes řeku Terebla po visutém lanovém mostě) pokračuje trasa lesem vzhůru na hřeben, po kterém pak pokračuje souběžně se zelenou TZ na rozcestí s červenou hřebenovkou.
  • Strimba - modrá TZ. Z Koločavy (z rozcestí se žlutou TZ vedoucí do sedla Prislop) byla rovněž vyznačena modrá turistická značka až na vrchol Strimba, který byl osazen vrcholovou tabulkou. Odbočka v Koločavě byla osazena směrovou tabulkou.
  • Modrá TZ od turbázy Terebla v Siněviru přes vrchol Kamjonka k Siněvirskému jezeru. Trasa proznačena pouze ze 3/4, v hřebenových partiích není vysekána kosodřevina. Nyní jsou nástupy zatřeny. V roce 2009 proběhne přeznačení trasy na zelenou a vysekání kosodřeviny po dohodě se Siněvirským národním parkem.
  • Ťapeš (1 325 m). Pod vrchol Ťapeš byla proznačena zelená turistická značka, která byla asi 2 km pod vrcholem dočasně zaslepena. Z luk se otevírají krásné pohledy na poloninou Krásna a na vrchol Strimba. V roce 2009 bude zelená značka protažená až po žlutou TZ, která bude spojovat obce Nehrovec a Vučkove.
  • Polonina Piškoňa, Nehrovec Z Koločavy pokračuje červená TZ (východním směrem pokračuje tato trasa na hřeben poloniny Krásna) na hřeben poloniny Piškoňa na vrchol Nehrovce a po hřebeni dále k obci Siněvir. Na vrcholu Nehrovce byl zabetonován rozcestník s vrcholovou tabulkou. Směrové tabulky budou osazeny v říjnu. Chybí doznačit úsek kolem muzea vorařství, bude zrealizováno v říjnu. Trasa bude pokračovat přes vrchol Kamjonka na Siněvirské jezero, nyní ve stadiu příprav na prořezání cest v lese a kosodřevině. Realizace rovněž v měsíci říjen.
  • Polonina Piškoňa, Nehrovec - Siněvir. Modrá TZ byla protažena od obce Siněvir na hřeben poloniny Piškoňa a na Nehrovec, kde byla ukončena. V budoucnu se plánuje protažení této trasy až po vcrchol Jasnovec. Z větší části vede tato trasa souběžně s červenou TZ.
  • Polonina Krásna - zelená spojka ze sedla Prislop.
  • Sedlo Kičera - Mižhirja, zelená TZ. Bude dokončeno v roce 2009.
  • Nehrovec - Vučkove, žlutá značka. Bude zrealizováno v roce 2009.
Člověk v tísni

V roce 2008 byl projekt značení turistických tras v okolí Koločavy a Usť Čorné z velké části hrazen českou vládou prostřednictvím společnosti Člověk v tísni o.p.s.

Diskuse Diskuse k budovanému značení na Zakarpatí, vzkazy, připomínky

Mapa turistických tras realizovaných v roce 2008
a plán pro rok 2009

Mapa tras realizovaných v roce 2008 Přesun pod sedlo Prislop nebyl snadný Na polonině Piškoňa

Oblíbený portál Hauzi.cz Vám nabízí na výběr chaty a chalupy ze všech koutů země.

Dopřejte si ubytování na horách.

Tip na ubytování v Česku - ubytování Krkonoše.

Tip na ubytování na Slovensku: ubytovanie Vysoké Tatry.